Seniorråd Nord
Medlemmer af Seniorråd NORD
Medlemmerne er valgt lokalt.
marts 2022
Foto |
Kontaktoplysninger |
|
---|---|---|
Formand Rørsangervej 8A, Timring, |
magdaboegedal@gmail.com | |
Næstformand og sekretær Nyskovvej 30, Ilskov, |
bentno@live.dk | |
Jytte Birkkjær Jensen Mejsevej 5, |
cirkemille@mail.dk | |
John Kristensen Skovvænget 5, |
karenjohn@live.dk | |
Kirsten Hartmann Rømer Ågårdsvej 129 |
||
Holger Skovbjerg Søparken 16 |
holger.skovbjerg@gmail.com | |
Lis Mølbæk Østergårds Alle 7 1.1, |
lis.moelbaek@gmail.com | |
Margit Ørndrup
|
margitorndrup@gmail.com | |
Anne Dissing Trehøjevej 71, |
annedissing@mail.dk | |
Repr. fra Ældreråd Svend Erik Jensen |
svenderik482@gmail.com | |
Repr. fra Ældreråd Jens Henry Jensen Hammerum Tlf. 21 74 85 51 |
jenshenryjensen215@gmail.com | |
Chef Elin Mogensen, Tlf: 29403347 |
elin.mogensen@herning.dk |
Referat fra møde den 6. september 2024
Mødet holdt på Ørnhøj Friplejehjem.
Deltagere: Magda, Jytte, Anne, Margit og Bent. Fra Ældrerådet Svend Erik. Fra Herning Kommune
Gitte Rasmussen.
Tilføjelse til dagsorden: Ingen
Godkendelse af dagsorden: Godkendt.
Godkendelse af referat fra sidste møde: Godkendt.
PUNKT 1:
Indbydelse til Ældrerådets Temadag den 1. oktober 2024 fra kl. 14 til kl. 17 i Rådhusets
kantine. Husk tilmelding senest den 24. september.
Magda nævnte, at der var nogle Søndagscafeer, der måske ikke kunne forsætte på grund af
økonomi, da vi ikke længere får tilskud fra kommunen.
Et emne til underholdning er Bente Busk, Ikast. Hun medbringer selv højskolesangbogen og dgi
sangbogen. Hun har tlf.nr. 30 48 25 79. Hun er fornuftig i pris.
PUNKT 2:
Gitte Rasmussen Herning Kommune
Referat fra møde i Seniorråd Nord
Robust og bæredygtig organisation Gitte Rasmussen fortalte om den udfordring, vi står overfor i forhold til, at der bliver flere ældre og færre medarbejdere til at løse velfærdsopgaven. Aktuelt kommer vi til at mangle 600 medarbejdere i Sundhed og Ældre frem til år 2030. I Sundhed og Ældre arbejdes der derfor med en Robust og Bæredygtig organisering, hvor der er fokus på fire pejlemærker:
- VI-kultur: Sikre bedre sammenhæng i samarbejdet og samspillet mellem de forskellige faggrupper, som er omkring borgerne.
- Velfærdsteknologi: Arbejde med, hvordan vi kan blive bedre til at anvende hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger i det daglige arbejde hos borgerne. Derudover er der sat fokus på anvendelsen af digitale løsninger i fremtiden.
- Civilsamfundet: Arbejde med, hvordan vi kan inddrage flere frivillige og civilsamfundet i arbejdet på ældreområdet.
- Proaktiv organisation: Sikre, at vi har de ledelsesmæssige kompetencer, der skal til for at løse de fremtidige udfordringer på ældreområdet.
Der blev også givet lille fortælling om den workshop under Civilsamfundet, der blev afholdt den 4. marts i 6-kanten på Højskolen. Det var et super fint arrangement med en tovholder fra Deltager Danmark samt mange repræsentanter fra Seniorrådene og Ældrerådet, hvor vi blev inspireret til, hvordan vi kan samarbejde med civilsamfundet.
Den nye ældrelov: Selvbestemmelse, tillid og lokal forankring Gitte Rasmussen præsenterede de nuværende tiltag inden for Sundhed og Ældre og hvordan de spiller godt sammen med den nye ældrelov der er på vej. Regeringens ældrelov lægger op til en helhedsorienteret tilgang med fokus på:
- Mere selvbestemmelse: Borgerne skal have større indflydelse på deres egen pleje og behandling.
- Tillid og genkendelighed: Skabe tryghed gennem kendte ansigter og kontinuitet i plejen.
- Borgernær visitation: Lettere adgang til hjælpemidler og ydelser tæt på borgerens hjem.
- Helhedspleje: En sammenhængende indsats, der tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov.
Flere prøvehandlinger er allerede igangsat i forskellige geografiske områder med fokus på borgernes behov og tværfaglig opgaveløsning. Derudover er der nye tiltag omkring tilsynene, som måske bliver samlet under et samtilsyn.
Nyt plejecenter i Snejbjerg Der bygges et nyt plejecenter i Snejbjerg med plads til 80 beboere. Første spadestik tages i januar 2025, og det forventes at stå færdigt i sommeren 2026. Plejecenteret bygges i ét plan med et servicecenter i midten, men uden tilknyttet aktivitetscenter.
PUNKT 3:
Fra Ældrerådet. Der har været budgetmøde, som nu er sendt ud til udvalgene. Der skulle
være afsat penge til alle plejehjemmene.
Derimod er tale om at spare 2,4 mill. til Sekretariatet på Ældrerådet i Danmark.
PUNKT:4
Rådsmedlemmer. Der var ingen der havde noget.
PUNKT:5 Andre Emner.
Lederen af Ørnhøj Friplejehjem og Formanden for Bestyrelsen fortalte om plejehjemmet.
Det startede i 1941, hvor et ægtepar ville forære deres hus til kommunen, som så skulle bruges
til De gamles hjem. Men kommunen mente ikke, det var egnet til det, så huset blev solgt og
pengene blev sat ind på en konto. Der blev så lavet en indsamling i byen, hvor kontoen kom op
på 40.000 kr., så i 1951 blev der bygget et plejehjem. I 1992 blev det renoveret til 15 pladser.
Da Herning kommune ikke ville have et plejehjem i Ørnhøj blev der ved investorer indsamlet 1,1
mill. kr. til køb af bygninger. Så 2022 blev der bygget til så der i dag er 30 lejligheder.
Ørnhøj Friplejehjem har en administrationsaftale med danske Diakonhjem:
Der bliver blive lavet mad i eget køkken. Der er også en del frivillige, som hjælper til både ude
og inde. Vi fik derefter en rundvisning i huset. Det er efter min mening et godt sted at værre.
NÆSTE Møde den 22. november i Aulum
Ref.
Ben
Referat fra møde den 19. januar 2024
Mødet blev holdt på Ågården i Vildbjerg,
Fremmødte: Magda, Jytte, John, Anne, Svend Erik, Margit og Henry.
Afbud fra: Holger, Kirsten og Lis.
Fra Herning Kommune: Birgitte Nystrup Andersen
DAGSORDEN:
Tilføjelse til dagsorden:
Ingen Godkendelse af dagsorden: Godkendt.
Godkendelse af referat fra sidste møde: Godkendt.
NYT FRA:
1: Formanden. Der var ikke rigtig noget nyt.
2: Herning Kommune: Se medsendte.
3: Ældrerådet: Der er forslag fremme om, at personale på plejehjemmene skal værre med til at bestemme om den daglige pleje.
Ældrerådet har været inde på Herning Bibliotek for at fortælle om Ældrerådets arbejde, der mange gange bliver forvekslet med Ældresagen.
Nogle gange skal der findes bedre måder at behandle tingene på. Nogle gange kan der spares på ting som alligevel ikke hjælper.
Der er forslag om, at der skal laves plejehjemsbestyrelser eller -råd. Spørgsmålet om ansvaret skal placeres.
DIGI punkt: Hjælp til den digitale hverdag, hvor man blandt andet kan få hjælp til sin telefon. Læs mere på Herningbib.dk/digipunkt
Næste møde holdes den 24. maj 2024 på Hjælpemiddelcentralen (Gitte Nørgaard)
Ref.: Bent
Chef for Visitationsenheden i Sundhed og Ældre informerede om følgende på Seniorrådsmøde Nord den 19. januar 2024
Fokus i Sundhed og Ældre
I Sundhed og Ældre arbejdes med at sikre, at der også fremadrettet kan rekrutteres medarbejdere, så der kan leveres velfærdsydelser med faglighed og kvalitet. Dette er samlet under overskriften "Robust og bæredygtig organisation", hvor der bliver arbejdet med fire områder:
- VI-kultur, hvor vi sikre bedre sammenhæng i samarbejdet og samspillet mellem de forskellige faggrupper, som er omkring borgerne.
- Velfærdsteknologi og Her arbejdes med, hvordan vi kan blive bedre til at anvende hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger i det daglige arbejde hos borgerne. Derudover er der sat fokus på anvendelsen af digitale løsninger i fremtiden.
- Her arbejdes med, hvordan får vi inddraget flere frivillige og civilsamfundet i arbejdet på ældreområdet. Det handler ikke om, at frivillige skal påtage sig plejeopgaver.
- Proaktiv Hvordan sikre vi, at vi har de ledelsesmæssige kompetencer, der skal til for at løse de fremtidige udfordringer på ældreområdet.
Den nye ældrelov
I Sundhed og Ældre venter vi spændt på udspillet til den nye ældrelov, som vi forventer bliver lanceret i februar 2024. Med de udmeldinger, som vi allerede har hørt, så giver den nye lov os en tro på, at vi i Herning kommune allerede arbejder på mange af de elementer, som bliver afsættet og grundfundamentet i den nye ældrelov.
Ældreboliger
Sundhed og Ældre har pt. mange ledige ældreboliger. Boligerne er fordelt i hele Herning Kommune. Det er besluttet at leje boliger ud på dispensation, der hvor de har stået tomme i længere tid. Normalt skal man visiteres til disse boliger, men borgere, som ikke i målgruppen og ønsker sådan en bolig kan kontakte visitationsvagten i Visitationsenheden på telefonnummer 96 28 44 60 og høre om, hvilke muligheder der er.
Oversigt over fritvalgsleverandører på hjemmehjælpsområdet i Herning Kommune
Personlig pleje
Den kommunale hjemmepleje
Tlf. 96 28 45 30
Kær DK, Herning
(tidligere Privat Pleje og Omsorg)
Tlf.: 27 75 79 61
Fælles Pleje og Omsorg
Tlf. 93 59 49 45
Hedens Hjemmepleje (leverer fra den 1.11.23) Tlf. 72 40 74 00
Praktisk hjælp - i tidsrummet kl. 07:00-17:00 på hverdage
Den kommunale hjemmepleje
Tlf. 96 28 45 30
ABJ-Rengøring
Tlf. 97 14 26 64
Akurat
Tlf. 96 41 11 11
Bells Rengøring
Tlf. 22 47 95 44
Kær DK, Herning
(tidligere Privat Pleje og Omsorg)
Tlf.: 27 75 79 61
Fælles Pleje og Omsorg
Tlf. 93 59 49 45
Hedens Hjemmepleje (leverer fra den 1.11.23) Tlf. 72 40 74 00
Levering af madservice
Den kommunale madleverandør Dit Lokale Køkken
Tlf. 96 28 59 50 (Køkken)
Tlf. 96 28 44 34 eller 96 28 44 75 (Administration)
Det Danske Madhus
Tlf. 70 70 26 46
TKC-Mad
Tlf. 97 54 10 26
Udbringning af dagligvarer
I Herning Kommune kan du frit vælge din leverandør af dagligvarer. Ordningen håndteres via fritvalgsbeviser. Fritvalgsbeviset modtager du sammen med bevillingen.
Den dagligvarebutik/leverandør, du vælger, skal opfylde Herning Kommunes kvalitetskrav og være villig til at levere til fritvalgsbevisets pålydende værdi (p.t. kr. 156,25 inkl. moms pr. udbringning).
Herning Kommunes kvalitetskrav vil blive sendt til en evt. ny dagligvarebutik.
Fritvalgsbeviset skal udfyldes af dig og den valgte dagligvarebutik og returneres derefter til Visitationsenheden jf. vejledningen på bagsiden af fritvalgsbeviset.
Følgende dagligvarebutikker opfylder allerede kriterierne: •
Dagli'Brugsen, Arnborg, tlf. 97 14 90 22
(leverer i Herning by, nærliggende omegnsbyer og mod syd)
SuperSpar, Ørnhøj, tlf. 97 38 60 08
(leverer i Herning by, nærliggende omegnsbyger og mod nord)
Min Købmand, Skarrild, tlf. 97 19 60 05
(leverer i Herning by, nærliggende omegnsbyer og mod syd)
Min Købmand, Kølkær, tlf. 72 14 85 79
(leverer syd for Herning by)
Spar, Haderup, tlf. 97 45 20 19
(leverer i området omkring Haderup, Feldborg og Simmelkær)
Referat fra møde den 17. november 2023
Mødet holdt i Aulum.
Tilføjelse til Dagsorden: Ingen
Godkendelse af Dagsorden: Godkendt
Godkendelse af referat fra sidste møde: Godkendt
Formanden:
Der er flere Søndagscafeer, der kører videre efter de har mistet tilskuddet fra Herning kommune.
Aktivitetscentrene får ikke tilskud fra Herning Kommune til driften, så de drives udelukkende af kontingent og
arrangementer som de selv laver.
Herning kommune:
Robust og bæredygtig organisation.
Data fra udvalg under Regeringen og fra Kommunernes Landsforening viser, at vi ser ind i en fremtid med flere, der får brug for ydelser på velfærdsområdet – men færre medarbejdere til at løse opgaven. I Herning Kommune ser vi ind i en forventning om samlet set at mangle 600 medarbejdere i Sundhed og Ældre i 2030.
På den baggrund arbejder chefgruppen med indsatser for at skabe en robust og bæredygtig organisation, der kan imødegå udfordringerne – dvs. vi skal udfordre vante tilgange og ændre måden vi løser opgaverne på. Vi skal skabe sammenhæng og fælles retning – vi skal være pro-aktive og fagligt dygtige – vi skal anvende velfærdsteknologi og digitalisere, hvor det er muligt – og vi skal involvere civilsamfundet i udvikling og levering af den fælles velfærd.
Hjælpemiddelområdet.
”Kvik-service”. Borgere, der ringer til Hjælpemiddelenheden i telefonslusen på hverdage kl. 8 – 11, kan derfra – inden for bestemte kategorier af hjælpemiddelansøgninger - henvises videre til hurtig sagsbehandling ved fremmøde i ”Kvik-service” på Hjælpemiddeldepotet, Dueoddevej 4.
”Kvik-service” bemandes af sagsbehandlende ergoterapeuter. Sagsbehandlingen her betyder ikke, at borgere på forhånd er bevilget hjælpemidlet, men at sagen bliver vurderet, og ved bevilling kan hjælpemidlet tages med derfra. Åbningstiden er tirsdag kl. 11.30-13.30 og torsdag kl. 08.30-11.00. Det vil typisk dreje sig om hjælpemidler i kategorien rollator, gangstativ, toiletforhøjer, transportkørestol.
Genoptræning.
Genoptræningsenheden oplever, i de GOP-planer vi får fra hospitalet, et øget fokus på at træne for at undgå operation. Genoptræningsenheden har fortsat base på fem forskellige matrikler i kommunen. Det udfordrer især borgere, som har brug for træning i den medicinsk-neurologiske gruppe og børneområdet, at deres træning foregår i Aulum. Træningslokalerne i Aulum er fine, men afdelingen får mange henvendelser fra borgere, som oplever det problematisk selv at sørge for transport.
Der er fortsat stor søgning på tilbud til borgere med kronisk sygdom. Der er bl.a. hold for borgere med KOL, diabetes og kræft. Der er fx meget stor efterspørgsel på diabeteskurser, som foregår over 7 gange, og hvor en diabetessygeplejerske fra Regionen bidrager med undervisning.
Vi lægger vægt på, hvor det er muligt at opfordre borgere til at træne – og støtte borgerne i at knytte an i lokale træningssammenhænge for at blive selvhjulpne og få hjælp til at fastholde funktionsevne.
Træning og Aktivitet.
På aktivitetsområdet kan nævnes, at bygningen 7’eren i Haderup er sat til salg – og der er startet nye aktiviteter op i Hallen under navnet ”Aktivitetshuset Bøgely”. Seniorråd Nord har besøgt stedet på et tidligere møde. Der lægges kræfter i at etablere sig, skabe nye aktiviteter og nå ud til en større målgruppe af Haderup-borgere. Én af strategierne vil være at arrangere workshops med mulighed for at afprøve aktiviteter, tilbyde nye frivillige at deltage i kurser, der kan gøre dem ”flyveklar” til at starte nye aktivitetstilbud osv.
Ældrerådet:
Der arbejdes videre med Flextrafik,der er for få knudepunkter.
Ældrerådet arbejder på at gøre sig mere synlig.
Servicecentre på plejehjem kan gøres bedre, Ældrerådet vil gerne med ind over ved planlægning af flere plejehjem.
Nye datoer Kommer lidt senere, da vi mangler ok fra et sted.
19. januar 2024 er på plads på Ågården i Vildbjerg.
Referat fra møde den 19. maj 2023
Fremmødte: Svend Erik, Margit, John, Magda og Bent.
Afbud fra Gitte Nørgaard.
Nyt fra formanden
Der blev omdelt brochurer om buskort til pensionister for 385 kr. om året. Kan bruges til Midttrafik i hele Herning Kommune.
Angående flextrafik kommer der noget senere.
Næste møde med Ældrerådet er den 4. september.
Fra Herning Kommune - Gitte Nørgaard
Sygeplejeklinik nr. 10 - I juni åbner en ny sygeplejeklinik på Vesterled Plejecenter i område Vest. Det er for at løse sygeplejeopgaverne mest muligt effektivt. Der er generelt stor tilfredshed fra borgerne med at modtage deres sygepleje i klinik, når de har mulighed for det. Vi har et mål om, at 50% af borgerne skal modtage deres sygepleje i klinik inden udgangen af dette år.
Dosispakket medicin - Når borgerne er stabile i deres sygdomsforløb og der ikke er rettelser i deres medicin, er det muligt at få doseret det på apoteket af en maskine. Det er mere sikkert end når mennesker udfører det.
Det er også for at skabe tid til andre nødvendige sygeplejeopgaver fremfor at sygeplejerskerne bruger meget tid på at dosere medicin. Vi har gennem flere år lavet en øget indsats, så flere end 800 borgere i Herning Kommune får doseret sin medicin på apoteket.
Den kommunale sygeplejerske er stadig tæt på borgerne, når der er behov for det.
Opstartssamtaler i Hjemmeplejen - Når en borger bliver visiteret til personlig pleje i hjemmeplejen, gennemfører en social- og sundhedsassistent en opstartssamtale for at forventningsafstemme med borger og pårørende. På den måde har vi mulighed for en positiv opstart, hvor vi kan fortælle, hvad det vil sige at modtage hjemmehjælp og borger kan fortælle, hvilke ønsker og behov de har.
Der er stor tilfredshed både hos borgere og medarbejdere. Vi oplever, at vi har reduceret antallet af dårlige borgeroplevelser. Vi vurderer, det er en indsats, som lønner sig på den lange bane.
Balanceplan med reduktioner i Hjemmeplejen - De 3 tiltage som giver ændringer for borgerne, som modtager hjemmehjælp er ved at blive gennemført.
- Nedlæggelse af klippekort
- Rengøring hver 2. eller hver 4. uge
- Revurdering af plejepakker
Det forløbet planmæssigt og vi har som altid et tæt og godt samarbejde mellem visitationen og drifts-afdelingerne.
Fra Ældrerådet
Det blev pålagt Svend Erik at melde tilbage til Ældrerådet, at vi ikke er tilfredse med den måde som os ældre, der har brug for hjælp bliver behandlet på.
Referent: Bent.
Husk at melde afbud af hensyn til bestilling og betaling for kaffe og brød.
Referat fra møde den 22. november 2022
Deltagere:
Ældreråd: Jens Henry Jensen, Mads Videbæk.
Seniorråd Syd: Henning S. Poulsen, Klara Søndergaard, Steen Nygaard, Vagn Mikkelsen, Grethe Sprogøe, Bertha Olsen.
Afbud fra Steen Mortensen.
Dagsorden:
Velkomst
Velkomst og godkendelse af dagsorden ved Henning Poulsen.
Nyt fra Ældreråd og Seniorråd Syd , hvis der lige er sager vi skal orienteres om.
Alle skal spare. Herning Kommune holder møde om denne sag 24. november. Der vil også blive foretaget alvorlige besparelser for os ældre borgere.
Ældrerådet får besked om deres videre arbejde og besparelser efter dette møde.
Jens Henry påpeger, at der mangler arbejdskraft på hele plejeområdet. Der må nødvendigvis ansættes ”andre” her som hjælp.
Ældrerådet har prøvespist mad fra blandt andet TKC. Det er svært at glæde alle ældre med god mad.
Ved næste fællesmøde, 20. marts 2023 kl. 8.30 i Rådhusets kantine vil Joan Hansen give os status for Social- og Sundhedsudvalgets arbejde.
John Thomsen, der er udvalgsformand for MIN – miljø, infrastruktur og natur vil orientere om flextrafik. Buskort for pensionister kan købes nu – hele kommunen - for 365 kr. Ring til Midttrafik eller bestil på nettet.
Seniorråd Syd betaler selv for en dejlig julefrokost efter dette møde.
Vi arbejder godt sammen.
Fastsættelse af mødedatoer for 2023.
31. januar, 16. maj, 29. august og 28. november.
Næste mødested:
Snejbjerg, Rosenlund.
Referent: Klara Søndergaard
Glædelig jul!
Referat fra møde 12. august 2022
Møde
Deltager: Magda, John, Margit, Holger, Ann, Jytte, Kirsten, Bent
Fra Herning Kommune. Gitte Nørgaard
På Lind Aktivitetscenter.
Referat
Tilføjelse til Dagsorden.
Ingen
Godkendelse af Dagsorden
Godkendt
Godkendelse af referat fra sidste møde
Godkendt
Nyt Fra
1. Formanden
Velkommen til et nyt medlem Anne Dissing
Gennem gang af vores nye brochure, der var nogle rettelse som Magda sørger for der bliver rettet.
2. Herning Kommune ved Gitte Nørgaard
Sygepleje og Hjemmepleje
Sommeren er gået rigtigt godt. Der har været travlt, men vi har kunnet levere den pleje og omsorg, der var behov for. Et enkelt distrikt i hjemmeplejen har været presset af covid, men så har de fået hjælp fra sygepleje og andre hjemmehjælpsdistrikter.
Rehabiliteringscenteret har haft ledige pladser, så det var muligt at få akutte dårlige borgere ind i løbet af sommerferien. Dette er i samarbejde med Visitationen og det har fungeret rigtigt godt.
Forbedringsprojekt mellem Gødstrup og kommunale sygeplejersker
I august opstarter vi et forbedringsprojekt med fokus på udskrivelse af borgere, som har været indlagt med KOL (kronisk lungelidelse). Formålet er at give borgerne den bedste behandling og overgang til hjemmet. Der deltager både kommunale sygeplejersker og en akut sygeplejerske som har dette som deres speciale. Dette tiltag vil komme til at give en bedre samlet indsat til gavn for både borgere og medarbejdere
Ny sygeplejeklinik i Sunds
Vi ser frem til at kunne tilbyde borgere i Sunds sygepleje i klinik. Vi kan levere mest muligt sygepleje, når de borgere, som kan transportere sig eller blive kørt af pårørende kommer i klinik. Så yder vi sygepleje i borgernes hjem, hvor det er nødvendigt.
Toptunet indsats for elever i Hjemmepleje
Vi har for tid siden gået i gang med at implementere en øget indsats for vores social og sundhedsassistent elever og hjælper elever, når de er ansat hos os i deres uddannelse som både kan foregå i hjemmeplejen, på plejecentre og Rehabiliteringscenteret.
Målet er at give vores elever den bedste uddannelse og derved få rigtig dygtige medarbejdere, som vi kan ansætte efter endt uddannelse.
Øget terapeutindsats omkring borgere i eget hjem
Når visitationen kontaktes af borgere, der efterspørger plejehjælp, skal visitator ifølge loven først vurdere, om borgeren vil kunne trænes op til igen at klare opgaven selv. Træning varetaget af ergo- eller fysioterapeuter, har god effekt i forhold til at støtte borgere i at blive selvhjulpne. Der ændres til, at den rehabiliterende træning for at blive selvhjulpen fremover altid varetages af terapeuter (hvor det tidligere også kunne være plejepersonale). Der vil fortsat være tæt samarbejde mellem terapeut og hjemmepleje, så tilgangen og forventningerne til borgeren er afstemt, der hvor begge parter kommer i hjemmet.
Terapeuter kobles tættere sammen med hjemmeplejens personale fx når borgere udskrives fra sygehuset eller fra rehabiliteringsophold. Erfaringerne fra plejecentre har vist, at plejepersonalet oplever, at en tæt kobling til og sparring med ergo- og fysioterapeuter giver en bedre indsats omkring borgerne. Vi oplever, at plejepersonalets kompetencer i forhold til at udnytte borgernes ressourcer, at bruge hjælpemidler bedre og samtidig passe på sit eget arbejdsmiljø bliver bedre.
Akut Team
Vi har både somatiske akut sygeplejersker og psykiatriske akut sygeplejersker i Herning Kommune til gavn for borgerne og medarbejderne. Det reducerer antallet af unødvendige indlæggelser og medvirker til gode overgange ved udskrivelser fra hospitalet til enten eget hjem eller en midlertidig plads.
3. Ældrerådet
Ingen ting da begge havde valgt at sende afbud.
Hvilket er meget beklagelig, da det er derfra vi skal have information.
4. Rådsmedlemmer
Ingen havde noget.
Næste Møde
På Sunds Aktiv Center 18 November 2022
Referent Bent
Referat fra møde i seniorrådet 20. maj 2022
Referat
Sted: Rosenlundcentret
1. Godkendelse
Dagsorden til mødet: Godkendt
Referat fra sidste møde: Godkendt
2. Deltagere til mødet
Fremmødt: Magda, Jytte, John, Kirsten, Hans Ejner, Svend og Bent. Gitte Rasmussen fra Herning Kommune
3. Nyt fra formanden
Magda bød velkommen og takkede for at vi kunne besøge Rosenlundcentret.
Seniorrådene Nord, Syd, Øst og Vest er ved at arbejde på en nye pjece, om hvad et seniorråd er. Den bliver klar senere på året (til frivilligfesten i september).
4. Nyt fra kommunen
Ny plejeboligplan på vej som giver et bud på, hvor mange plejeboliger, der er behov for inden for de næste 10 år. Skrivelsen er til høring i udvalgene og bliver endeligt godkendt af Byrådet til august.
Lige nu pågår der en udvidelse af Vesterled med 16 boliger samt Kildehøj med 12 boliger. Vi mangler skærmede pladser til beboere med en demenssygdom.
Rekruttering og fastholdelse er stadig en udfordring på plejecentrene og i hjemmeplejen, da vi er i skarp konkurrence med andre brancher om de små årgange. Et af tiltagene på plejecentrene, er at sætte medarbejderne op i tid efter eget ønske og formået er: At medarbejderne får mere tid til de enkelte opgaver hos beboerne samt til dokumentation, sidemandsoplæring, kompetenceudvikling og sparring.
Vi håber på, at det blandt andet kan bidrage til et godt arbejdsmiljø og dermed fastholdelse af allerede ansatte medarbejdere. Projektet kaldes ”Modelplejecentre” og pågår på afdelinger ved 4 plejecentre. Det har ikke været muligt at prøve det af flere steder, da medarbejderne ikke vil op i tid.
Et andet tiltag er at arbejde med ”fødekæden” og gøre de unge mellem 14 og 17 interesseret i at arbejde på et plejehjem eller i hjemmeplejen ved at tilbyde dem fritidsjob nogle timer i ugen på et plejecenter. De skal ikke lave plejeopgaver men andre spændende opgaver som spil, sang, oplæsning samt gåture mm. Vi har lige nu 25 unge mennesker ansat på denne måde og det er en kæmpe succes.
Bruger-pårørende-råd kontra familieaftner. På flere plejecentre tilbyder vi familieaftner to gange om året. Her kan familierne i hyggeligt selskab med hinanden og beboerne få en orientering om årets gang samt nye og gamle tiltag på stedet. Der er ligeledes rig mulighed for dialog med hinanden samt med ledelsen og medarbejderne.
Bruger-pårørende-rådene bliver for snævre, da der ofte ikke er beboere, der pga egen sygdom ikke kan deltage. Rådet når ikke bredt ud på plejecentret, som vi oplever familieaftnerne, gør det.
5. Ældrerådet
Rådet skal have møde med Social- og Sundhedsudvalget. Der er en del nye folk i udvalget.
Emnerne bliver blandt andet drøftelse af plejehjems udviklingen i kommunen, da der skal laves en ny plejeboligplan.
Det skal også diskuteres, hvordan flere folk benytte aktivitetscentrene/husene.
Det har været fremme om, hvorfor underviserne skal betale kontingent for at få lov til at undervise.
Der er også møde med Flextrafik, hvad det koster fremover. Kvalitetsstandard er politisk bestemt.
6. Rådsmedlemmerne
Alle synes det har været et godt møde, hvor de var blevet godt underrettet.
7. Rosenlund
Rundvisning på Rosenlundcentret i Snejbjerg. Der er 25 beboere og 5 aflastningspladser.
Stedet mangler plads – enten ved at få lov til at bygge til eller bygge nyt.
Referent
Bent
Referat fra møde 25. marts 2022
Sted: Aktivitetscenter i Vildbjerg
Deltagere: Magda, Jytte, John, Kirsten, Lis, Bent, Margit, Hans-Ejner, Svend-Erik og Elin Mogensen, Herning Kommune
Magda bød velkommen og fortalte at Jørn Katkær er udtrådt af rådet, da han er flyttet fra området.
Dagsorden
Tilføjelse til Dagsorden: ingen
Godkendelse af Dagsorden: Godkendt
Godkendelse af referat fra sidste møde: Godkendt
1. Nyt fra formanden
Der har været møde med Ældrerådet. Referatet er desværre ikke kommet endnu, så det punkt tager vi på næste møde. Det er blevet vedtaget, at der er valg til seniorrådet om 2 år, så der fremover ikke skal være valg både til Ældrerådet og Seniorrådet samme år. Vi skal prøve at finde nogle nye til seniorrådet.
Vi skal have lavet et nyt hæfte om Seniorråd Nord.
2. Nyt fra kommunen
v/ Dorte Møller
Daghjemmet i Vildbjerg ligger for sig selv på aktivitetscentret. Borgerne skal visiteres til at komme der. Det kan være fordi man har svært ved at huske eller andet.
Mange er der hele dagen, så ved middagstid er der mulighed for en hvil. Nogle er der om formiddagen og andre om eftermiddagen. Dagen starter altid med en kop kaffe, sådan lige for at prøve om hvordan stemningen er i dag.
Der er plads til 10 personer ad gangen. Der er 7 daghjem i Herning Kommune.
Om tirsdagen er der Tirsdagscafé i Aktivitetscentret. Der plejer at komme mange.
v/ Elin Mogensen
Sunds Aktiv Center
Der har været ”rejsegilde” i forbindelse med udvidelse af Sunds Aktiv Center, den 15. marts. Ombygningen forventes at vare frem til efteråret. Daghjemmet fra Sunds er i byggeperioden genhuset på Kastaniegården i Aulum i ledige lejligheder tæt på hinanden.
Rekruttering og fastholdelse
”Godt på vej til SOSU” er et introduktionsforløb for flersprogede, hvor deltagerne får mulighed for at dygtiggøre sig i forhold til sprog, fagsprog, introduktion til faget teoretisk og praktisk. Sundhed og Ældre har ansat 31 ufaglærte, som indgår i forløbet med undervisning på SOSU-skolen og praktikforløb.
Sundhed og Ældre planlægger at igangsætte ”supplerende danskundervisning” for udlændinge og andre, der med fordel kan styrke dansksproglighed mundtlig og skriftlig.
Øget terapeutindsats omkring borgere i eget hjem
Spor 1: Terapeuter kobles tættere sammen med hjemmeplejens personale fx når borgere udskrives fra sygehuset eller fra rehabiliteringsophold. Erfaringerne fra plejecentrene har vist, at plejepersonalet oplever, at en tæt kobling til og sparring med ergo- og fysioterapeuter giver en bedre indsats omkring borgerne, og at plejepersonalets kompetencer i forhold til rehabilitering, eget arbejdsmiljø og bedre brug af hjælpemidler øges. Vi tror, at det både vil gavne borgerne – og bidrage til at forebygge nedslidning og arbejdsskader.
Spor 2: Når visitationen oplever borgere, der efterspørger plejehjælp, skal de ifølge lovgivningen som det første vurdere, om borgeren har potentiale for at kunne trænes op til igen at klare opgaven selv. Indtil nu har der været to typer af rehabiliteringsforløb – dels rehabilitering, hvor det udelukkende blev varetaget af ergoterapeuter – og dels rehabilitering, hvor ergoterapeuterne har involveret plejepersonale i opgaven. Evaluering har vist, at rehabiliteringsindsatsen ved ergoterapeuterne har mest effekt i forhold til at støtte borgere i at blive selvhjulpne. Derfor ændres modellen nu til, at det altid er terapeuter, der har ansvaret for selve rehabiliteringen – men i tæt samarbejde med hjemmeplejen så indsatsen er godt samstemt, hvor begge parter kommer i hjemmet.
Et forskningsprojekt er gennemført i Herning Kommune, hvor nogle ergoterapeuter fra Sundhed og Ældre er blevet undervist i at tilbyde borgere med kroniske sygdomme en særlig systematisk tilgang til undersøgelse og træning. Samtidig fortsatte andre ergoterapeuter med at løse de terapeutfaglige opgaver på den måde ”de plejede” og udgjorde dermed en kontrolgruppe. En forsker (phD fra Syddansk Universitet) har dermed under ”virkelige” forhold kigget ind i Herning Kommunes maskinrum og undersøgt mere præcist, hvad det er ved indsatsen, der virker – for hvilke borgere indsatsen virker – under hvilke omstændigheder indsatsen virker – og hvordan den virker. Resultaterne vil blive offentliggjort i løbet af 2022. Herning Kommune har en størrelse, hvor vi kan være attraktive at samarbejde med for forskere i forhold til at opnå ny viden om faglige indsatser.
Introduktion af nyt social- og sundhedsudvalg – og ældreråd.
Social- og sundhedsudvalgets formand Joan Hansen er på rundtur til stort set alle kroge af Sundhed og Ældre. Her møder hun lederne af plejecentre, hjemmepleje, sygepleje, trænings- og aktivitetsområder, hjælpemiddelområde mv. Hun får rundvisning sammen med sundheds- og ældrechefen og taler med lederne om den hverdag og de borgerrettede opgaver, der er kernen i arbejdet netop hos dem. Det giver et godt indblik i, hvilket ansvarsområde Social- og Sundhedsudvalget varetager. Hele chefgruppen har på et social- og sundhedsudvalgsmøde i februar hver især kort kunnet præsentere sit område for hele udvalget.
Ældrerådet får tilsvarende hen over det første halvår en introduktion fra alle cheferne i Sundhed og Ældre omkring de enkelte driftsområder – og kan stille spørgsmål ind til det.
Hvordan har du det? 2021
”Hvordan har du det” er den største sundhedsundersøgelse af sin art i Danmark, hvor borgere i hele landet får en kerne af spørgsmål, og hvor der i Region Midtjylland i tillæg dertil er en række særlige spørgsmål. Knap 34.000 borgere i Region Midtjylland har svaret på spørgeskemaundersøgelse i 2021. Det er spørgsmål om rygning, alkohol, fysisk aktivitet, kost, overvægt, fysisk og mental helbred, kronisk sygdom, social og geografisk ulighed i sundhed, påvirkning af coronapandemien, seksuelle krænkelser, søvn og unges sundhed. De tidligere sundhedsprofiler blev udarbejdet i 2006, 2010, 2013 og 2017. Dvs. man kan følge udviklingen på kommuneniveau og udlede, hvor vi som kommune især bør rette opmærksomheden for at understøtte en udvikling i retning af bedre sundhed.
3. Nyt fra Ældrerådet
Opfordring til seniorrådsmedlemmerne tager et skilt på, så andre kan se, hvor vi kommer fra. Det er en måde at komme i kontakt med andre på og måske på den måde få flere medlemmer.
Nyt medlem i seniorråd Nord fra Ældrerådet er Svend Erik Jensen.
4. Rådsmedlemmer
Ingen havde noget. Tog en runde med præsentation for Svend Erik.
5. Nye mødedatoer
- 20. maj 2022 - Rosenlund Plejecenter v/ Gitte Rasmussen
- 12. august 2022 - Lind Aktivitetscenter - v/ Gitte Nørgaard
- 8. november 2022 - Sunds Aktivitets Center - v/ Birgitte Nystrup
Referat fra valgmøde 14. januar 2022 - inkl. konstituering af Seniorråd Nord
Valg på dagsorden
Fremmødte: Jytte, Magda, Ruth, Bent, Lis, Jørn og Margit
Fra Ældrerådet: Hans-Ejner
Ifølge de retningslinjer som er gældende for de 4 Seniorråd i Herning Kommune vil der frem over være valg til Seniorråd lige som til Ældrerådet hvor man er valgt for 4 år ad gangen.
Det nye Seniorråd Nord er således
Magda Bøgedal, Jytte Birkkjær, Bent Nørgaard, Lis Mølbæk, Jørn Katkær, John Kristensen, Kirsten Rømer, Holger Skovbjerg, Margit Ørndrup.
Konstituering
Formand: Magda Bøgedal
Næstformand/Sekretær : Bent Nørgaard
Sekretær: Jørn Katkær
Ældrerådet
Hans Ejner Juelsen fortalte at det nye Ældreråd havde haft deres første møde ,der er kommet 3 nye ind i rådet.
De har Konstitueret sig. Formand: Bodil Markmøller. Næstformand: Hans Ejner Juelsen.
Der skal lyde en stor tak for godt samarbejde til de 3 der er holdt i seniorråd Nord.
Ruth Mathiasen, Anne lise Vesterby, og Marianne Killerich.
Ref.Bent
Husk at tilmelde dig nyhedsbreve fra Seniorrådene, hvis du er interesseret i at følge med.