Beboerklagenævn
Beboerklagenævnet består af en formand og to medlemmer. Formanden skal være jurist og bliver udpeget af Indenrigs- og Boligministeriet. De to andre medlemmer skal være bekendt med almennyttige lejeforhold og bliver udpeget af byrådet efter indstilling fra henholdsvis de almene boligorganisationer og lejerforeninger i kommunen.
De nuværende medlemmer er:
- Lisbeth Bisgaard, formand
- Lisbeth Nielsen, udlejerrepræsentant
- Hans Agerup, lejerrepræsentant
Medlemmerne er valgt for perioden 1. januar 2022 til 31. december 2025.
Få råd og vejledning
Beboerklagenævnet er ikke et rådgivningsorgan og yder derfor ikke vejledning til parterne.
Nævnets sekretariat kan alene vejlede om, hvordan du konkret bærer sig ad med at indbringe en sag.
Hvis du som lejer har brug for råd og vejledning, kan du søge hjælp enten ved en lejerorganisation, advokatvagten eller ved en advokat. Det forventes, at du melder sig ind i lejerorganisationen, hvis du ønsker at få hjælp her. Advokatvagten er gratis.
Hvem kan indbringe en sag, og hvad koster det?
Både udlejere og lejere kan indbringe sager for Beboerklagenævnet.
Ved indbringelse af en sag skal der betales et gebyr. I 2024 udgør gebyret 167 kr. Gebyret reguleres hvert år 1. januar.
Gebyret skal indsættes på konto 2210 6278387818 med tydelig angivelse af navn og adresse.
Hvordan behandler vi en sag?
Beboerklagenævnet henter selv de nødvendige oplysninger hos sagens parter og eventuelt hos offentlige myndigheder.
Oplysningerne indgår i afgørelsen, og sagens parter får tilbudt at kommentere på oplysningerne.
Hvis en sags modpart ikke vil udtale sig i en sag, kan nævnet træffe afgørelse i overensstemmelse med den anden parts påstand. Det er nævnet dog ikke forpligtet til.
Nævnet sender afgørelsen til ud både lejer, udlejer og andre relevante repræsentanter.
Kontaktinfo
Marianne Mølsted
Sekretær
Tlf.: 96 28 23 21
Mail: aosmm@herning.dk
Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.