Kropsbårne hjælpemidler og hjælpemidler til diabetes
KVALITETSSTANDARD
Emne | Indhold |
---|---|
Lovgrundlag |
§ 112 stk. 1 i Serviceloven § 10 stk. 4 i Serviceloven (rådgivning/træning i brug) |
Hvilke behov skal ydelsen dække? | Ydelsen skal kompensere for en varig funktionsnedsættelse eller et varigt funktionstab. |
Hvad er formålet med ydelsen? | Formålet er at gøre borgeren så uafhængig og selvhjulpen som muligt, samt at lette den daglige tilværelse. |
Modtagere af ydelsen |
Der ydes støtte til hjælpemidler til børn og voksne med varig nedsat fysisk funktionsevne, når hjælpemidlet efter faglig vurdering
Det skal sikres, at de behandlings- og træningsmæssige muligheder er udtømte, inden ovennævnte iværksættes. |
Visitation | Hjælpemiddelenheden |
Hvad kan indgå i ydelsen? |
Hjælpemidler, som kan afhjælpe en lidelse, der er lægediagnosticeret, f.eks.: Sko, skoindlæg, skoforhøjelser, benskinner, rygkorsetter, håndskinner, brystproteser, hudstrips til brystproteser, kompressionsstrømper, brokbandager, halskraver, klenzakskinner, dropfodsskinner, parykker, glasøjne, stomihjælpemidler, diabeteshjælpemidler, arm- og benproteser, kommunikationshjælpemidler (området vedr. tale, syn, høre, handicapteknologi). |
Hvad indgår ikke i ydelsen? |
Inkontinenshjælpemidler, behandlingsredskaber. Der ydes ikke hjælp til udgifter som følge af brug af hjælpemidler, f.eks. til drift, rengøring eller vedligeholdelse. |
Ydelsens omfang |
Rådgivning og vejledning i brugen af hjælpemidlet såvel som reparation. Der kan bevilges reservehjælpemidler til skiftebrug. I forhold til personlige hjælpemidler kan der benyttes anden leverandør end den af kommunen valgte, såfremt borgeren selv afholder en evt. merudgift. |
Kvalitetsmål |
Afgørelsen om bevilling foreligger typisk inden for 8 hverdage efter henvendelse. Ved omfattende afprøvning kan tidsfristen være op til 2 måneder. |
Øvrige forhold |
Hvis forudsætningerne for bevillingen ændres, revurderes denne. Borgeren har pligt til at oplyse, hvis hjælpemidlet ikke bruges. Hjælpemidlet kan herefter inddrages. Borgeren har pligt til at passe på hjælpemidler som sine egne ting. |
Opfølgning | Typisk én gang årligt eller efter behov. |
Klageadgang |
Klage skal ske til Hjælpemiddelenheden inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen. Fastholdes afgørelsen sendes klagen sammen med sagens akter til Ankestyrelsen. |
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 15. juni 2022.