Hjælpemidler til udlån
KVALITETSSTANDARD
Emne | Indhold |
---|---|
Lovgrundlag |
§ 112, stk. 1 i Serviceloven § 10, stk. 4 i Serviceloven (rådgivning/træning i brug) |
Hvilke behov skal ydelsen dække? | Ydelsen skal dække behov for at udføre aktiviteter eller få udført aktiviteter af væsentlig betydning hos borgere med en varig nedsat funktionsevne. |
Hvad er formålet med ydelsen? | Formålet er, at borgeren ved hjælp af hjælpemidlet bliver i stand til at udføre de aktiviteter, som er af væsentlig betydning for borgerens daglige livsførelse. |
Modtagere af ydelsen |
Der ydes støtte til hjælpemidler til borgere med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet
Det skal sikres, at de behandlings-, træningsmæssige samt andre muligheder er udtømte, inden ovennævnte iværksættes. |
Visitation |
Hjælpemiddelenheden |
Hvad kan indgå i ydelsen? |
Hjælpemidler, som bruges i forbindelse med:
Center for Kommunikation
Demenskonsulenter
|
Hvad indgår ikke i ydelsen? |
|
Ydelsens omfang |
|
Tidsfrister |
Afgørelsen om bevilling foreligger typisk inden for 8 hverdage efter henvendelse. Ved omfattende afprøvning kan tidsfristen være op til 2 måneder. |
Øvrige forhold |
Hvis forudsætningen for bevillingen ændres, revurderes denne. Borgeren har pligt til at oplyse, hvis hjælpemidlet ikke bruges. Hjælpemidlet kan herefter inddrages. Borgeren har pligt til at passe på hjælpemidlet som sine egne ting. |
Opfølgning | Ved behov. |
Klageadgang |
Klage skal ske til den bevilgende instans (Hjælpemiddelenheden, Center for Kommunikation eller Demenskonsulentere) inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen. Fastholdes afgørelsen sendes klagen sammen med sagens akter til Ankestyrelsen. |
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget 15. juni 2022.