Kvalitetsstandard for hjemmehjælp
Generelt om praktisk hjælp, pleje og omsorg
Indledning
Indsatsens lovgrundlag
§ 83 i Serviceloven.
Denne indsats gælder ikke borgere i plejeboliger, da der er udarbejdet særlige kvalitetsstander til den indsats.
Formålet med indsatsen
- At fremme borgerens mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv, lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
- At bidrage dels til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder, dels til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlig sociale problemer.
- At tilbyde borgeren støtte på de områder, hvor den personlige funktions- og mestringsevne er utilstrækkelig.
Indsatsen skal understøtte det, borgeren kan, dvs. at borgeren inddrages i det omfang, det er muligt. Indsatsen tager udgangspunkt i borgerens funktionsevne og ressourcer.
Visitation og sagsbehandling
Visitationskompetencen er placeret hos Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.
Sagsbehandlingstiden på ansøgninger om praktisk hjælp er op til 4 uger. For ansøgninger om pleje og omsorg er op til 5 hverdage. Palliationsindsatser kan i sættes i gang fra dag til dag.
Der følges løbende op. Ved ændringer i borgerens situation revurderes bevillingen.
Frit valg af leverandør
Borgeren vælger, om det er en privat eller kommunal leverandør, der skal udføre opgaven/indsatsen.
Indsatsen leveres som hovedregel af uddannet personale, herunder elever/studerende. Der sikres sammenhæng mellem medarbejderens faglige kompetencer, deres kendskab og relationer til den enkelte borger. Der tages der hensyn til kompleksiteten af borgerens behov for praktisk hjælp og pleje.
Hjælpen bevilges og leveres i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen, så det kan leveres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
Leverandøren er forpligtet til at kontakte Visitationsenheden, hvis der sker ændringer i borgerens funktionsevne.
Borger er ved ændringer i funktionsevnen ligeledes forpligtet til at henvende sig til Visitationsenheden.
Der er ikke brugerbetaling.
Klage over afgørelsen
Klage skal ske til Visitationsenheden, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.
På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt der ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.
Klage over udførelsen af hjælpen
Klage over leveringen af hjælpen kan ske til den valgte leverandør.
Godkendt af Social- og Sundhedsudvalget den 15. juni 2022
Personlig pleje og ernæring
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Ydelsen skal dække behov i forbindelse med personlig pleje og ernæring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at varetage på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale behov. Formålet er at tilbyde borgeren støtte og hjælp på de områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig og skal bidrage til:
|
Modtagere af ydelsen |
Målet er at udvikle og fastholde borgerens mestringsevne og handlekompetence i videste mulig omfang. Derfor vil borgeren altid skulle bidrage med de ting de selv kan og kan ikke modtage ydelsen, hvis funktionsnedsættelsen kan afhjælpes ved:
Borgeren kan have behov for støtte og hjælpe til personlig hygiejne, bad, af- og påklædning, toiletbesøg, forflytninger, vending/lejring, anretning, servering og indtagelse af ernæring og væske. Desuden kan borgeren have behov for støtte og hjælp til strukturering af hverdagen og etablering og fastholdelse af døgnrytme. Afhængig af borgerens funktionsevne tildeles der støtte og hjælp til de opgaver som borgeren vurderes at have behov for. Borgeren vil være beskrevet indenfor funktionsniveau 1, 2, 3 og 4 i Fællessprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Der kan ud fra en individuel konkret vurdering bevilliges støtte og hjælp til de af nedenstående opgaver som borgeren har behov for:
|
Hvad indgår ikke i ydelsen |
|
Levering af ydelsen |
Opgaver planlægges så vidt det er muligt i dagtimerne på hverdage. I særlige tilfælde og efter forudgående aftale kan borgeren hjælpes i seng i nattevagten, hvis vedkommende kommer sent hjem Desuden kan borgeren i særlige tilfælde tildeles hjælp til morgenplejen i nattevagten f.eks. i tilfælde af at borgeren skal være klar til at køre til undersøgelser tidligt om morgenen |
Observationsbesøg
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Konkret og individuel støttende observation/handling inden for elementær/grundlæggende pleje, hvor borgerens tilstand er ustabil. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At observere borgerens tilstand i perioder, hvor borgerens situation er ændret/forandret/ustabil samt foretage de nødvendige handlinger i denne forbindelse. |
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere, der har akut ændring af funktionsevnen / nyligt er udskrevet fra hospital. Kendetegnende for borgere, der modtager observationsbesøg, er, at
Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 2, 3 eller 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Følgende besøg kan indgå i ydelsen:
|
Hvad indgår ikke i ydelsen |
Ydelsen kan gives en eller flere gange dagligt i løbet af døgnets 24 timer. Ydes alle ugens dage. |
Elementær støtte og vejledning
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække | Behov i forbindelse med nødvendig støtte og vejledning til målrettede opgaver. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At yde støtte og/eller vejledning til borgere med særlige behov for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere:
Kendetegnende for borgere, der modtager omsorg, støtte og vejledning er, at de:
Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 2, 3 og 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Elementær støtte og vejledning:
I særlige tilfælde bevilges ydelser til at tømme skraldespand eller til skift af sengetøj i forbindelse med specialbehandling. Der kan bevilges 1-7 ydelsespakker ugentligt. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 alle ugens dage. Der er ofte flere opgaver i ydelsen. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
|
Palliationsindsats til borgere i eget hjem
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Lovgrundlag | § 83 i Lov om Social Service. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At understøtte hjemmeplejen i at kunne medvirke til, at uhelbredeligt syge borgere, som ønsker at dø i eget hjem, får mulighed for en værdig afslutning på livet. Fokus er på livskvalitet, tryghed og nærvær og på de indsatser, der giver mening for borgere og de pårørende undervejs i et palliativt forløb. |
Modtagere af ydelsen |
Borgere i eget hjem, med uhelbredelig sygdom, hvor lindring og omsorg er den primære indsats, eksempler på kendetegn for målgruppen: |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Indsatser, der understøtter tryghed og/eller livskvalitet. Det kan eksempelvis være ekstra tid til hjælp og støtte til udførelse af dagligdags aktiviteter - herunder til personlig pleje og omsorg. Der tages afsæt i borgerens aktuelle tilstand og funktionsevne. Det kan også være tid til samvær, samtaler og tilstedeværelse. Indholdet i ydelserne aftales individuelt mellem leverandør og borger. Der er fokus på, hvad der understøtter borgerens livskvalitet. Indsatsen leveres af den valgte leverandør. Ydelsen skal kunne godkendes i forhold til arbejdsmiljølovgivningen. Ydelsen indeholder ligeledes tid til koordinering af forløb og indsatser mellem leverandøren af hjemmehjælpen og de faggrupper, som også er omkring borgeren og de pårørende - eksempelvis sygepleje og terapeuter. Udgifter forbundet med ydelsen - for borger og hjælper - skal borger selv afholde. |
Hvem kan ikke modtage ydelsen |
Borgere der er bosiddende i en bolig med døgndækkende plejepersonale. |
Ydelsens omfang |
Hjælpen kan tildeles alle ugens dage. |
Ledsagelse fra/til bolig i tilknytning til aktivitetscenter
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække | Behov for ledsagelse fra/til boliger anvist af Herning Kommune og i nær tilknytning til aktivitetscenter/ aktivitetshus. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At yde hjælp til borgere, der ikke kan transportere sig selv til aktivitetscentre i forbindelse med aktiviteter, for derved at bidrage til, at |
Modtagere af ydelsen |
Ydelserne tildeles borgere, der har svært ved eller er ude af stand til at varetage transport til/fra aktivitetscenter, og hvor pårørende ikke har mulighed for at træde til. Kendetegnende for borgere, der modtager ydelsen, er, at de er visiteret til og bor i bolig anvist af Herning Kommune og i nær (ca. 250 m) tilknytning til aktivitetscenter, og ikke kan optrænes til selv at komme til og fra boligen/aktivitetscentret. Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Hjælp til af- og påklædning af overtøj. Ydelsen gives ikke til borgere, der alene har dette behov, hvis borgeren modtager en plejeydelse. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
Ydelsen kan ikke tildeles sammen med T/spise ydelsen, hvis borgeren forbliver på centret for at spise. |
Ledsagelse fra/til bolig til spisning på aktivitetscenter/hus
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække | Behov for ledsagelse fra/til boliger anvist af Herning Kommune og i nær tilknytning til aktivitetscenter/ aktivitetshus. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At yde hjælp til borgere, der ikke kan transportere sig selv til aktivitetscentre i forbindelse med spisning, for derved at bidrage til, at |
Modtagere af ydelsen |
Ydelserne tildeles borgere, der har svært ved eller er ude af stand til at varetage transport til/fra aktivitetscenter, og hvor pårørende ikke har mulighed for at træde til. Kendetegnende for borgere, der modtager ydelsen, er, at de er visiteret til og bor i bolig anvist af Herning Kommune og i nær (ca. 250 m) tilknytning til aktivitetscenter, og ikke kan optrænes til selv at komme til og fra boligen/aktivitetscentret. Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Hjælp til af- og påklædning af overtøj. Ydelsen gives ikke til borgere, der alene har dette behov, hvis borgeren modtager en plejeydelse. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
Opgaver, der ikke er relateret til ledsagelse i forbindelse med spisning, indgår ikke i ydelsen. |
Praktiske opgaver i relation til børn i husstanden
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Ydelsen skal dække varetagelse af praktiske opgaver i relation til børn i husstanden. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At tilbyde forældre støtte på de områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig så de ikke selv er i stand til at varetage de forskellige opgaver i relation til børn i husstanden. |
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles forældre, der er ude af stand til at varetage udførelsen af de praktiske opgaver i relation til børn i husstanden. Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til varetagelse af praktiske opgaver i relation til børn er, at de: Modtageren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 2-4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Ydelsen kan bevilges såvel i dag, aften som nattetimerne ugens 7 dage. |
Hvad indgår ikke i ydelsen | Hjælp til indkøb, tøjvask, oprydning og rengøring. Der vil ved behov for bevilling til disse opgaver blive visiteret særskilt til ydelser målrettet dette. |
Rengøring
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidig eller varigt er ude af stand til at udføre på egen hånd på grund af væsentligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Modtagere af ydelsen |
Målet er at udvikle og fastholde borgerens mestringsevne og handlekompetence i videste mulig omfang. Derfor vil borgeren altid skulle bidrage med de ting denne selv kan og kan ikke modtage ydelsen, hvis funktionsnedsættelsen kan afhjælpes ved: • træning eller instruktion i udførelsen af opgaverne. Der tages udgangspunkt i husstandens samlede ressourcer ved vurderingen. Borgeren vil typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i forhold til praktiske opgaver i Fælles Sprog III. Afhængig af funktionsevne og behov kan visitator bevilge forskellige ydelsespakker. Rengøring hver 4. uge Ydelsen kan tildeles borgere:
Rengøring hver 2. uge Ydelsen tildeles borgere:
Udvidet rengøring Ydelsen kan tildeles borgere, hvor rengøring hver 2. uge ikke vurderes at være tilstrækkelig, grundet et markant tab af evner enten fysisk, psykisk og/eller socialt. Ydelsen kan desuden tildeles ved særlige behov for ekstra hjælp til oprydning og rengøring. |
Hvad er omfanget af ydelsen |
Almindelig vedligeholdende rengøring i de rum, der er nødvendige at benytte dvs. et badeværelse, køkken, soveværelse, opholdsstue, entré og det gangareal og de eventuelle trapper, der forbinder disse rum, svarende til en 2-værelses lejlighed (ca. 70 m2). Med udgangspunkt i visitators bevilling kan rengøringen omfatte: Støvsugning og gulvvask Aftørring af støv på de tilgængelige flader Rengøring af spejl, toilet, håndvask og arealet omkring Skift af sengelinned. Tømning af affaldsposer Aftørring af spild i køleskab, rengøring af køkkenbord og køkkenvask. Rengøring af ganghjælpemidler, plejeseng og kørestol ved behov.
Hjælpen kan ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver. Efter individuel konkret vurdering er der mulighed for at benytte fleksibel rengøring |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
|
Hovedrengøring
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Behov i forbindelse med varetagelse af hovedrengøringsopgaver, som et supplement til allerede bevilget hjemmehjælp til rengøring. |
Modtagere af ydelsen |
Borgere der varigt ikke selv kan udføre rengøringsopgaverne på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere der ikke bor sammen med personer, som kan udføre hovedrengøringsopgaverne. Borgere vil typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i forhold til rengøring i Fælles Sprog. |
Hvad er omfanget af ydelsen |
Årlig hjælp til hovedrengøringsopgaver, som er nødvendige og i tæt tilknytning til de huslige opgaver i hjemmet. Hovedrengøring er grundig rengøring i de rum, som borgeren er bevilliget hjælp til rengøring af. De arbejdsmiljømæssige forskrifter skal kunne overholdes ved udførelsen af hovedrengøringsopgaverne. Der bevilges typisk 120 minutter x 1 årligt. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
|
Tøjvask
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af tøjvask, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Modtagere af ydelsen |
Målet er at udvikle og fastholde borgerens mestringsevne og handlekompetence i videste mulig omfang. Der tages udgangspunkt i husstandens samlede ressourcer ved vurderingen. Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 eller 4 i forhold til praktiske opgaver i Fælles Sprog III. |
Hvad er omfanget af ydelsen |
Hjælp til tøjvask omfatter vask af tøj til dagligt brug, typisk i egen vaskemaskine eller fællesvaskeri i boligblokken. Ydelsen tøjvask kan omfatte følgende opgaver: Der bevilges typisk 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Borgere med specielle behov kan tildeles ydelsen oftere. En ydelsespakke kan leveres over 2 dage. Som hovedregel omfatter 1 ydelsespakke maks. 2-3 maskinfulde vasketøj. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
Strygning, rulning, vask af sengetæpper, gardiner samt vask på møntvaskeri. |
Bestilling af dagligvarer / sætte varer på plads
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af bestilling af dagligvarer / sætte varer på plads, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at foretage bestilling af dagligvarer og sætte varer på plads, for dermed at bidrage til |
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere, der fysisk, psykisk og/eller mentalt ikke selv kan foretage bestilling af dagligvarer og sætte varer på plads på egen hånd. Der tages udgangspunkt i husstandens samlede ressourcer ved vurderingen. Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til bestilling af dagligvarer / sætte varer på plads, er, at de f.eks. Borgeren vil ofte i forhold til at skaffe sig varer og tjenesteydelser være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
• Skrive indkøbsseddel Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
Der ydes som hovedregel ikke hjælp til |
Indkøb (dispensationsordning)
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af indkøb, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at foretage indkøb, for dermed at bidrage til |
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere, der på grund af fysiske eller psykiske årsager ikke selv kan modtage bestilte varer. Der tages udgangspunkt i husstandens samlede ressourcer ved vurderingen. Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til indkøb, er: Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
• Skrive indkøbsseddel Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
Der ydes som hovedregel ikke hjælp til: |
Udbringning af dagligvarer
Kvalitetsstandard
Emne | Indhold |
---|---|
Hvilke behov skal ydelsen dække |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af udbringning af dagligvarer, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at bestille og afhente varer på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at bestille og afhente dagligvarer, for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere, der fysisk, psykisk og/eller mentalt ikke selv er i stand til at bestille dagligvarer.
Der kan ikke bevilliges udbringning af dagligvarer alene på baggrund af, at borgeren ikke selv fysisk kan hente sine varer. Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog III. |
Hvad kan indgå i ydelsen |
Udbringning af dagligvarer maksimalt én gang om ugen. Leverandøren skal have cvr-nr. og skal kunne efterleve Herning Kommunes krav til udbringning. |